måndag 21 februari 2011

Day 19 - Favourite book turned into a movie

Med tanke på att jag sett Sagan om ringen-filmerna otaliga gånger och kan citera dem alla tre utantill, både framlänges och baklänges så måste nog de få dagens pris.

Det ska tilläggas att jag, som stort fan av böckerna, blev positivt överraskad när jag såg dem på bio första gången. Det finns så många bra böcker som blivit halvtaskiga eller rent av dåliga filmer men Peter Jackson lyckades med det till synes omöjliga – att göra en bra film av en bra bok. Han ha pusslat om ordentligt ibland, tagit bort bitar av boken på vissa ställen och lagt till sådant som inte fanns med på andra men jag förstår precis varför och därför köper jag också förändringarna.

Vad jag däremot har svårt för är folk som hävdar sig vara stora fans av Tolkien bara för att de sett filmatiseringarna. Det är förstås en helt annan historia, för en annan rubrik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar