onsdag 23 februari 2011

Day 21 - Favourite book from your childhood

Femböckerna var mina favoriter i – säg tioårsåldern. De var spännande och de fem blev mer som vänner än som karaktärer i en bok.

När jag var yngre hade jag andra favoriter. Flera av dem skrivna av Astrid Lindgren. Ronja Rövardotter och Spelar min lind sjunger min näktergal är två jag minns att jag tyckte om men den som satte djupast spår var nog Allra käraste syster, också den av Astrid Lindgren.

En mycket sönderälskad bok

När jag var riktigt liten hade jag bara en favorit och det var pixiboken Tommy Tuffing. Jag har kvar den än idag men den är minst sagt sönderläst och jag är inte helt hundra på att alla sidor finns kvar. Tommy Tuffing älskade jag på det sätt som bara ett barn kan älska något – de läser åtta, tio gånger i rad, till den stackars föräldern nästan bryter ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar