fredag 4 februari 2011

Day 02 - A book that you've read more than 3 times

I mina ögon är omläsning är en högst underskattad syssla. Förvisso vet man redan hur boken slutar men man kan hitta små dolda skatter man missat vid första läsningen. Nya vinklingar, små subtila undertoner, en helt ny värld. Oftast är det bra.

Jag gjorde några omläsningar förra året men antalet minskar drastiskt, det finns så mycket nytt jag vill läsa också! Den bok jag inte läste om förra året var just den jag läst allra flest gånger. Ohotad på första plats finner vi Sagan om ringen-trilogin. Tre böcker, fast ändå en.

Jag äger den i 3 utgåvor; Åke Ohlmarks omdiskuterade översättning, den nya svenska översättningen och det engelska originalet. Självfallet har jag läst alla tre. Min farmor äger en uppsättning av förstaupplagan och den var mitt första möte med Midgård. När Peter Jackson började filmatisera böckerna, några år innan de nådde biograferna, började jag läsa trilogin en gång om året, först för att friska upp minnet och sedan före varje filmsläpp. Den årliga läsningen var sedan något jag sedan fortsatte med i 10 år.

Allt som allt har jag nog läst trilogin om Härskarringen ett 20-tal gånger, något som väcker både fascination och fasa hos mina medmänniskor. Den är ju så tråkig, som många säger. Jag tror att man antingen älskar eller hatar den. Tolkiens språk och upplägg var väldigt speciellt. Upplägget hade han förmodligen inte kommit undan med idag. Han hade helt enkelt inte fått ge ut boken på det viset. Jag är glad att han fick det. Det gör den så mycket mer speciell. Oförutsägbar. Man kan gräva precis hur djupt som helst och vända sig, både till bokens appendix och andra av Tolkiens böcker för mer information. Det blir som en helt egen mytologi. Ingen skulle titta snett på någon som intresserat sig för t.ex. grekisk mytologi. Tvärt om faktiskt.

Med det inte sagt att jag inte är lite knasig. Det är jag den första att erkänna. Jag gillar att vara knasig. Det är nog ett måste med en omläsning i år. Nästan två faktiskt! För att ta igen förra årets missade omläsning.

2 kommentarer:

  1. Hah, jag hade kunnat nämna Sagan om Ringen på den här frågan. =) Jag ligger lite i lä jämfört med dig, har nog läst den omkring 10 gånger. Men jag läste om den kanske en eller två gånger om året från 15 års ålder. Nu var det ett tag sen sist dock...

    SvaraRadera
  2. Det verkar som man ligger av sig lite med åren.
    Eller så får man bara upp ögonen för lite nya böcker :)

    SvaraRadera