söndag 13 februari 2011

Day 11 - A book you hated

Jag tycker att hat är ett lite väl starkt ord. Visst ska bra böcker väcka starka känslor men jag tolkar rubriken som ”en bok jag inte alls tyckte om”. En bok jag av någon anledning inte tycker om är oftast tråkig. Eller förutsägbar. Eller både och. I vilket fall är den sällan tillräckligt engagerande för att väcka så starka känslor som hat.

En riktigt urusel bok är dock Camilla Läckbergs Isprinsessan, vilket är den enda bok jag någonsin läst av henne. Helt ärligt får jag lite äckelkänslor när jag tänker på den.

Maken till att förstöra en spännande intrig har jag aldrig sett! Så platt, så ointressanta karaktärer. Lite som Horatio i CSI Miami – en pose, en dimension, en robotröst. Verkliga människor är inte bara duktiga, bara självupptagna, bara svarta eller bara vita. Verkliga människor har flera sidor! Det är något som Läckberg tycks ha missat totalt.

Don't get me started on sakfelen! Eller hur hon fråntar läsaren chansen att själv lösa fallet! Det senare blir omöjligt eftersom hon utelämnar för fallet väsentliga detaljer och avslöjar informationen precis i slutskedet. Det är förvisso det enda sättet på vilket hon kan upprätthålla spänningen i boken för berättelsen är så utomordentligt fattig men det är ändå ett arrogant sätt att behandla sina läsare. Hur en sådan författare kan sälja så mycket böcker är för mig en av världens kanske största gåtor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar