lördag 12 februari 2011

Day 10 - Your favourite classic book

Det där med klassiker är ju alltid klurigt. Många blir vi tvingade att läsa i skolan och sådana böcker uppskattas sällan. De anses vara tråkiga, inte för att de är tråkiga utan just för att man är tvingad.

Jag hade turen att inte behöva läsa Dostojevskij i skolan, det gjorde att jag kunde läsa Brott och straff helt av egen fri vilja. Brott och straff anses väl i allmänhet vara väldigt svår men jag är inte säker på att jag håller med. Jag tycker att den är fängslande och faktiskt ganska kul. Ja – inte kul som i 'rolig historia' men många gånger kan jag tycka att Dostojevskij använder ett språk som gör historien aningen komisk mitt i sitt elände. Jag kan villigt erkänna att jag sträckläste den boken och jag tycker att fler borde ge den en chans. Det är den värd!

Annars är ju en klassikerfavorit Bram Stokers Dracula. Jag menar – jag älskar skräck i allmänhet och vampyrer i synnerhet så allt annat än kärlek till den boken vore ju faktiskt konstigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar