onsdag 6 oktober 2010

Can you hear that whooshing sound of the flying deadline?

Igår gjorde jag så lite skrivande jag bara kunde. Jag plockade in sommarblommorna för vintern, planterade lite ljung i krukorna, vattnade nya rabatten och städade på farstukvisten. Sen satt jag och stirrade på datorn. Försökte värka fram en text.

Ibland behöver den verkligen värkas fram. Den behöver liksom gnussas runt i huvudet. Formuleras och omformuleras i tanken. Mogna, som en vällagrad ost. Hela processen kan vara helt sinnessjukt trög! Ibland krävs den nästan fysiskt våld för att slutligen få texten på papper. Den vill liksom inte släppa taget. Håller sig kvar vid hjärncellerna som en envis unge vid en leksak.

I skrivandets stund har jag 12 timmar på mig att skriva om min karaktär, skicka ut henom på en resa och utsätta stackarn för diverse dialoger. Deadlinens piska har börjat vina runt öronen och det där fysiska våldet är på ingång. Skrivandet tvingas , mot sin vilja starta.

Först ska jag bara...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar