onsdag 5 oktober 2011

Tematrio - Nobelpriset 2011

Karolinska institutet ger priset i medicin eller fysiologi till Bruce A. Beutler och Jules A. Hoffman för deras upptäckter rörande aktivering av medfödd immunitet samt (semipostumt) till Ralf M. Steinman för dennes upptäckt av dendritcellen och dess roll vid förvärvad immunitet. Den lilla immunologen i mig klappar händerna av förtjusning.

Av någon anledning tror jag inte att den lilla boknörden i mig kommer bli lika lycklig. I morgon tillkännages vem som får årets litteraturpris och Lyrans Noblesser har bett bokbloggare lista tre författare vi tror kommer få nobelpriset. Jag är helt körd! Jag och Svenska Akademien är inte överens på något sätt. Förvisso blev jag väldigt inspirerad av Le Clézio's tal under nobelmiddagen men jag har aldrig läst en rad av karln och i övrigt har de senaste årens pris gått till författare som i min värld är totalt intetsägande. Jag höll på att dö av tristess när jag läste Herta Müller!

Jag tror mig således inte kunna gissa - däremot tänkte jag framföra ett par önskningar till Svenska Akademien.

Kära Svenska Akademien,
Jag kräver inte mycket. Allt jag vill ha är en författare som intresserar mig. En som känns inspirerande och som jag kan tänka mig läsa. Var människan kommer ifrån, eller om det är en kvinna eller man spelar mig ingen större roll. Om jag trots allt måste ge tre förslag vill jag nämna dessa eminenta författare:

Kazuo Ishiguro för att han kan skriva om det svåra utan att det blir deprimerande. Det är, som ni vet, en konst att förmedla skrämmande, sorgliga och mörka historier utan att det resulterar i en irriterande symfoni av misär. Ishiguro beskriver på ett strålande vis det obekväma och gör det medryckande.

Haruki Murakami är på inget sätt helt otippad i nobelsammanhang. Jag hoppas ni uppskattar hans surealistiska vinkling på livet. Hans förmåga att visa på det smått magiska i vardagen. Hans förmåga att berätta en fängslande historia.

Tomas Tranströmer för att - ja, för att han är Tomas Tranströmer. Vad kan jag säga som inte redan är sagt. Det är hög tid nu!

Men som sagt. Jag är mest angelägen om att få höra om en intressant författare i morgon. Det är väl inte för mycket begärt?


Vänliga hälsningar

Hanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar