onsdag 30 november 2011

Hej, kära hemliga bokvän!

Nedan följer lite info om mig och min läsning. Det kanske kan hjälpa dig på traven.

Vilken genre håller du dig helst till när du läser?
Jag brukar hävda att jag läser skräck, fantasy och scifi men egentligen läser jag allt som är lite skruvat. Föll pladask för Tidsresenärens hustru och jag har nyss återfunnit min kärlek till steampunk, dystopier och postapokalyps. Seriemagasin läses med största nöje. Neil Gaimans Sandman-serie och American vampire är två exempel. På sommaren är pusseldeckare, där själva gåtan är i fokus ett måste.

Favoritförfattare?
The amazing Terry Pratchett. Saknar massor av hans underverk! Kolla bara alla hemska luckor i listan. Stephen King är självfallet en skräckfavorit, liksom H.P Lovecraft och Raymond E. Feist på fantayssidan. Susan Hill, Dmitrij Gluchovskij och Ray Bradbury är relativt nyvunna favoriter. Där har jag The small hand och The woman in black av Hill, Metro 2033 och 2034 av Gluchovskij samt Something wicked this way comes av Bradbury. Min farfar och jag har/hade en gemensam kärlek till P.G. Wodehouse och Agatha Christie. Icke att förglömma är Douglas Adams.

Läser du på andra språk än svenska?
Ungefär hälften jag läser är på engelska. T.ex. har jag inte läst en enda bok av Raymond E. Feist på svenska.

Lyssnar du på böcker?
Nej.
Och tro mig - jag har försökt men det är helt enkelt inte min kopp te.

Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Jovars. Äger allt av Tolkien. Christie-samlingen är komplett, liksom den av Wodehouse. Gör tappra försök att införskaffa allt jag saknar av Terry Pratchett. Av Lovecraft äger jag Vid vansinnets berg och Skuggan över Innsmouth men vill gärna äga en hel samling. Av Neil Gaiman har jag skrapat ihop tre album i Sandmanserien samt Neverwhere, Coraline och Goda omen. Men egentligen är den nog mest Pratchett jag samlar på. Tätt följt av Gaimans Sandmanserie.

Har du någon publicerad lista över böcker som du läst eller som du äger? I så fall, var?
Från 2008 och framåt finns listor på vad jag läst här på bloggen. Eftersom jag är så ofantligt dåligt på att använda ortens bibliotek så äger jag i princip allt jag läst. Jag jobbar också på en officiell lista över vilka av Terry Pratchetts böcker jag har och inte, dessutom finns listor på favoriter och antifavoriter.

Vad är du ute efter när du läser?
Till viss del vill jag läsa böcker som ställer frågor om livet och utmanar rådande ideal. Därför är SF-genren och dystopier så lockande. Läser även för underhållning, därför är Terry Pratchett, Douglas Adams och t.ex. P.G Wodehouse så bra.
Letar och läser även sidvändare men spänningen väger inte upp för eventuella brister i karaktärsporträtten (läs DaVinci-koden) utan en kombination är att föredra. Jag vill ha mångfasetterade karaktärer och tycker om författare som vågar lita på att jag som läsare har en egen fantasi. Tidsresenärens hustru och Metro 2033 av Dmitrij Gluchovskij är exempel på bra sidvändare.

Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Chick lit. (Svenska) deckare. Camilla Läckberg. Liza Marklund. Huvvaligen.

Vad har du läst men tänkt "aldrig mer!" om?
Herta Müller
Camilla Läckberg.
Populärmusik från Vittula.
Bridget Jones Dagbok

Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på men inte kommit dig för? Vilken?
George R.R. Martin.
Margaret Atwood
Gillian Flynn
Elisabeth Hand

Finns det några särskilda titlar du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Michelle Paver - Evig natt
George R.R. Martin - A game of thrones
Terry Pratchett -  Svinvinternatt/Hogfather
KG Johansson - Googolplex
Audrey Niffenegger - Her fearful symmetry

2 kommentarer:

  1. Spännande läsning! Verkar som jag har rätt i min tanke om att vi har viss saker gemensamt, inte minst verkar det som att jag har vänner som du verkligen skulle gilla, för ni har då prick samma smak :)

    SvaraRadera
  2. Det låter betryggande.
    Du får introducera mig för dina vänner när det här är över ;)

    SvaraRadera