tisdag 22 november 2011

Tematrio - Vampyrer

En tematrio om vampyrer. Hemmaplan! De senaste åren har vampyrer förvandlats till - ve o fasa! - kärlekskranka tonåringar. Kärklekskranka fjortisar och/eller vampyrer som dricker blod ur flaska är verkligen inte min kopp te! De är inte speciellt läskiga heller och vampyrer ska, i mitt tycke vara läskiga.
Utmaningen är att berätta om tre böcker som handlar om vampyrer eller andra övernaturliga varelser. Min utmaning blir att hålla mig till endast tre.

1. I Staden som försvann (Salems lot) av Stephen King kommer författaren Ben Mears hem till sin barndomsby Jerusalems lot, för att skriva om det mystiska Marstenhuset. Sakerna som försiggår i det huset visar sig vara mer skrämmande än någon kunnat ana och en efter en förvandlas byns invånare till vampyrer. Läskiga, gulögda, svävande vampyrer som inte vill annat än sätta tänderna i dig.

2 .Golden eyes av John Gideon sprang jag på bland en massa begagnade böcker som alla kostade 2 nya zeeländska dollar. Efter en svår chock återvänder Mark Lansen till sitt föräldrahem och sin barndoms stad för att vila upp sig. Något är dock i görningen i den lilla staden Oldenburg, Oregon. En underlig man har flyttat till staden och människor har börjat bete sig märkligt. En uråldrig vampyr snärjer invånarnas själar genom att väcka deras mörkaste begär.

3. Myten om Dracula finns i många tappningar. I Elisabeth Kostovas Historikern får vi följa en ung kvinna som efter faderns försvinnande tar över hans sökande efter - ja, vad? Med den skräckblandade förtjusning bara en sann vetenskapsman kan uppbringa följer hon faderns spår runt om i Europa och snart får vi förstå att historierna om den ondskefulle härskaren Vlad Dracul och myterna om en förförisk Dracula båda är fullkomlig sanning.

3 kommentarer:

  1. Din hemilga bokvän27 november 2011 kl. 20:08

    Hej!

    Jag är din hemlige bokvän. Vi har verkligen två helt olika bloggar, men jag tror mig ändå veta att vi har en del gemensamma intressen. Nu ska jag lusläsa din blogg :)

    SvaraRadera
  2. Lyran - Historikern var speciell.

    Hemlige bokvännen - spännande! God läsning :)

    SvaraRadera