torsdag 10 november 2011

Bokalfabet 2.0 - N och en hel del bekännelser

Tro inte att jag inte är medveten hur försummad den här bloggen är. Denna stackars svultna plats, någonstans i utkanten av det storslagna internet. Tro för all del inte det. Den är minst lika försummad som min stackars läsnerv. Jag har inte läst ut en bok på flera veckor.

Det är helt enkelt livet som kommer i vägen. Livet, där jag kämpar för att lyckas greppa en minut av varje dag. Där jag sitter med ett (ursäkta franskan) skitbra jobb men inte vet om det är rätt. Där jag jobbar stenhårt på att få in träningen i vardagen igen. Där jag slagits med århundradets förkylning, blivit frisk och nu åkt på någon oförklarlig febertopp. Det är ett ständigt dåligt samvete för att jag inte gör tillräckligt. Hjärnan går ständigt på högvarv. Jag orkar helt enkelt inte läsa! Har ni hört något så hemskt?

Nog nu! Jag älskar att skriva men Nanowrimo får snällt stå åt sidan för i år. Det blir bara ett stressmoment på alla andra och då är det helt enkelt inte roligt. Det är ett steg i rätt riktning. Att våga sätta gränser. Att säga ifrån när man inte orkar. Jag hoppas kunna ta det vidare till andra delar av mitt liv.

Till vidare jobbar jag på med Bokalfabet 2.0 i min egen takt. Mina svar på N är som följer:

1. Fem ord på N som ska ge en, två eller fem boktitlar. Orden är Nonsens, Nummer, Nobba, Namn, Noggrann.
Nonsens får mig osökt att tänka på Biblen. Böckernas bok. Vad innehåller den om inte en hel massa nonsens? Ett nummer finns i titeln på den del av Det mörka tornet jag gillar bäst, dvs De tre blir dragna. Nobbar en söt tjej gör Aragorn i Härskarringen när Eowýn förklarar sin kärlek till honom. Han är ju redan så betuttat i Arwen att han inte har ögon för någon annan. Samma bok är också fylld av många underliga men ofta vackra namn. Tolkien var noggrann i sitt namnsättande!

2. Presentera en bokkaraktär med för- eller efternamn på N.
Osökt kom jag att tänka på Nellie Olesen i Laura Ingalls Lilla huset-böcker. Hon var en bortskämd och elak flicka som i böckerna fick representera alla de elaka flickor Laura mött under sin uppväxt. Sammansatt av flera olika människor hade hon därför alla otrevliga egenskaper man kan tänka sig.

3. Sist men inte minst ska jag berätta om en författare jag är nyfiken på.
Under året har jag ju avverkat fler av de författare jag är nyfiken på och kvar i den listan har jag t.ex Richard Matheson som inte bara skrivit underbara sci fi-, fantasy- och skräckromaner utan även flera avsnitt till the Twilight zone (och tro nu inte att det har något som helst att göra med de kärlekskranka tonårsvampyrer vi sett på bio det senaste åren!). Det blir onekligen spännande att läsa I am Legend, vilken ligger högst upp i att-läsa-högen för tillfället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar