söndag 27 november 2011

Bokalfabet - P

Nu blev det sådär igen... Nåja, här kommer mina svar på bokstaven P.

1. Fem ord på P som ska associeras till 1-5 boktitlar. Orden är petig, påföljd, pyssling, parallell och panelhöna.
För att ge ett riktigt krysstat svar vill jag hävda att om känner sig "petig" och pillar på spiken vid råtthålet under sängen, så kan påföljden bli sådan att man förvandlas till en pyssling. Fråga bara Bertil i Nils Karlsson Pyssling! Hos gubben Pettsson är det gott om panelhönor som ser på när han plockar ägg till Findus pannkakstårta och i Terry Pratchetts Herrskap och häxor får vi lära oss om parasituniversum - dvs ett slags parallellt universum som inte är till någon som helst nytta.

2. En bokkaraktär med för- eller efternamn på P.
Pennywise - clownen som givit alla läskiga clowner ett ansikte, har satt skräck i mig och många andra som vågat sig på Stephen Kings Det. Hur lång tid tog det egentligen innan jag kunde vistas i badrummet utan att vara livrädd för att det skulle komma upp blod ur handfatet?!


3. Sist men inte minst har vi ett paradis, en plats jag eller personerna i boken verkligen älskar.
London below är förmodligen inget paradis att leva i men att vistas där själsligen, medan kroppen sitter under filten i soffan, det är underbart. Det är mörkt, svårt att hitta och fyllt av excentriska tillställningar. Åh, vad jag älskar Neil Gaimans Neverwhere.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar