lördag 4 juni 2011

Boktolva i tretton delar - halvårsuppdatering

Vid årets början satte jag upp endast en utmaning för mig själv. Jag har otroligt svårt att hålla mig till de utmaningar jag åtar mig eftersom jag – precis som när vi pratar mat – är väldigt impulsiv. Jag måste helt enkelt läsa (eller äta) det jag är sugen på och smaken kan ändras rätt så radikalt under tidens gång. Jag har dessutom svårt att läsa något bara för att andra anser att det är bra, som t.ex. när vi pratar nobelpristagare. Faktum är att jag ofta kan personifiera kärringen mot strömmen, oavsett vad vi pratar om. Om du säger bu kommer jag säga bä – bara för att.

I viket fall som helst så verkar jag vara mer benägen att lyssna på bokbloggare än på någon annan och således föll jag för O:s utmaning Boktolva. Den kändes enkel och ganska fri. Det har också gått ganska bra, för även om jag ännu inte skrivit alla recensioner (inte ens jag är ju perfekt) har jag ändå tagit mig an nästan hälften av författarna på nästan halva tiden. Ganska bra odds för att lyckas genomföra utmaningen – tycker ni inte?

Paolo Bacigalupi, Haruki Murakami, Cormac McCarthy, Sarah Waters och nu senast Juli Zeh är de jag tagit mig an. I de flesta fall har jag också fått mersmak och under semestern – en sen sådan i augusti – räknar jag med att hinna läsa ett helt gäng med böcker (jag räknar också kallt med att ha fått tillbaka läsflytet då!). Där ibland flera på min lista. Den enda som inte finns i bokhyllan är Patrick Süskind. Jag kanske ska vara sådär modig och låna en bok på biblioteket. Det sägs ju att man bör kliva ur sin bekvämlighetszon ibland och biblioteket har jag knappt besökt sedan jag lämnade Tokstan.

3 kommentarer:

  1. Det går rätt bra för mig också, men alla andra utmaningar går inte alls. Ju friare desto bättre alltså!

    SvaraRadera
  2. Juli Zeh är fantastisk. Fritt fall är en av årets läsupplevelser hittills. Och till min lycka hittade jag ett ex av den på Myrorna för 15 spänn! (Hade lånat det ex jag läste, men nu har jag alltså ett eget!!!)

    SvaraRadera
  3. O - Ju friare desto bättre, helt klart!

    Annika - Jag gillar den skarpt hittills och det måste vara ett bra betyg. Man ska veta att just kriminalromaner brukar stå mig upp i halsen.

    SvaraRadera