fredag 3 juni 2011

Bokalfabet 2.0 - I

Nionde bokstaven i alfabetet är i.

1. Först ut är som alltid associationerna. Fem ord på I ska bli en, två eller varför inte fem titlar boktitlar. Orden i fråga är: Ivrig. Is. Idealisk. Identitet. Idé.
Sir John Franklin hade en idé om att segla genom nordvästpassagen och han gav sig ivrig(t) iväg mot norr. Mot den arktiska is(en) hade han dock inget att sätta emot, resans förhållanden var allt idealisk(a) för en katastrof. Besättningsmän och officerare dukade under en efter en och trots att man idag har återfunnit många kroppar, är det långtifrån alla som har fått en fastställd identitet.
Boken är givetvis Dan Simmons The Terror. Isande skräck och fascinerande historia i en superb mix.

2. En karaktär med för- och/eller efternamn på I.
Ingalls är efternamnet på den familj jag var totat uppslukad av i tioårsåldern. Skolans bibliotek hyste alla böckerna och att läsa en hel serie kändes stort och vuxet.

3. Indignation är amerikanskans vackraste ord enligt Philip Roth. Vilka är dina favoritord? Och nej – de behöver inte börja på I.
Om inte omåttligt är ett favoritord så vet jag inte vad som är. Jag använder det åtminstone i tid och otid. Ingalunda, elva, fjättra och hisnande är andra favoritord.

På engelska har jag nyligen fastnat för windup. Andra favoritord är serendipity, wicked och silence.

7 kommentarer:

  1. Jag älskade också familjen Ingalls när jag var liten och jag tror faktiskt att jag skulle vara lika förtjust i den nu som då.

    SvaraRadera
  2. Ja, de böckerna tror jag faktiskt att jag skulle gilla än idag. Mycket annat tappar sin charm när man läser om dem som vuxen.

    SvaraRadera
  3. Så sant så men jag kan inte låta bli att vara nyfiken på Tre deckare vars serie jag fullständigt avgudade som liten :-)

    SvaraRadera
  4. De har jag faktiskt aldrig läst. Jag var såld på Fem-böckerna och lite senare Sagan om ringen :)

    SvaraRadera
  5. Ingalls, de är fina de! Älskar också omåttligt, det är ett bra ord!

    SvaraRadera
  6. Läser förresten om Ingalls böckerna nu och de funkar bra. Har visserligen baar läst 1,5 bok ännu.

    SvaraRadera
  7. Omåttligt är ett omåttligt bra ord ;)

    Väntar med spänning på hur det går med Ingalls-böckerna i fortsättningen.

    SvaraRadera