onsdag 8 juni 2011

Bokalfabet 2.0 - K

Fjant brukar rationalisera bort siffran elva när han räknar. Eller kanske är det tolv han plockar bort? Han kör på ...nio, tio, olva, tretton. Dock är den elfte bokstaven i alfabetet K.

1. Fem ord att associera till boktitlar: Katt. Krig. Konstnär. Krävande. Kalabalik.


Mitt Monster travar – nyrakad och fin(?), runt i musketörstövlar. Mästerkatten i stövlar fick ett par liknande tillverkade åt sig. Frågan är bara vem som är vem?

Mästerkatten? Monsterkatten?

När Dynamo Kiev spelade sin ödesdigra match mot nazisternas hopplockade fotbollslag pågick inte vilket krig som helst. Dödsmatchen ger läsarna en inblick i de små slag som utkämpades bakom de stora scenerna i andra världskriget. En enda fotbollsmatch kan vara bra mycket mer krävande än vad man kan tro och en hel del kalabalik utbryter när nazisterna inte får vinna.

Edgar Freemantle är en konstnär med oanade talanger. Eller är det huset som gör det? Duma Key är i vilket fall en mycket målande berättelse.

2. Nästa uppgift blir att presentera en karaktär med för- och/eller efternamn på bokstaven K.
Alltså, när mormor bryter benet gör Kajsa Kavat allting. Nästan. Att köpa en julklapp till sig själv kan hon faktiskt inte göra, så det så!

3. Nästa uppgift handlar om kärlek.
Ett av bokbloggarnas budord handlar om att ha många litterära gudar, ett annat om att aldrig svika sina favoritförfattare och ett tredje om att ge sina favoriter den kärlek de förtjänar. Alltså handlar uppgiften om just kärlek till författare.

Vilken är din största litterära gud?
Ja, allstå – Terry Pratchett är Gud! Så är det bara.

Vilken favoritförfattare finns kvar sedan barndomen?
Elsa Beskow byggde min kärlek till trädgårdar och jag myser fortfarande lika mycket av hennes böcker.

Vilken författare får all din kärlek just nu?
Jag frossar i Neil Gaimans Sandman just nu. Förlåt. Fel av mig – jag frossar i Sandman så fort jag får nästa lön!

2 kommentarer:

  1. Dödsmatchen låter riktigt bra. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Ja, Dödsmatchen var en överraskning.
    Vassego :)

    SvaraRadera