tisdag 7 juni 2011

Bokalfabet 2.0 - J

Nästa bokstav i ordningen är J – den bokstav som folk envisas med att försöka stava mitt efternamn med, fast det är helt fel.

1. Fem ord på J. Jubileum. Jonglera. Jordgubbe. Jubelidiot. Jämmer. Associera fritt till en eller fler boktitlar.

Jubileum är synd att kalla det men i år är det ändå 10 år sedan Douglas Adams gick bort. Douglas Adams som självfallet har skrivit världens mest finurliga sci fi-serie.

Sarah Waters försöker i Främlingen i huset jonglera subtil skräck, klassfrågor och brittisk anda och lyckas nästan. Det blir bara lite för långdraget.

Familjen Jordgubbe paraderar högtidligt in i händelsernas centrum när det ska bli blomsterfest i täppan. Just den boken – Blomsterfesten i täppan – har en stor del i mitt trädgårdsintresse. Den och Lasse liten i trädgården. Tack Elsa Beskow, för det!

Jack Torrance är en riktig jubelidiot som tror att en isolerad miljö på Overlook hotel kan vara bra för en alkoholiserad lärare med skrivkramp. Vi vet väl alla hur bra det går för honom i Varsel?

Jämmer och elände! Kan man utropa när man hamnar i Jämrans osis – brädspelet MADs motsvarighet till fängelset i Monopol. När jag var barn hände det att min pappa läste magasinet MAD. Det är helt och hållet hans typ av humor och hur länge jag än försökte förneka det så är det även min. Jag menar – hur kan man annat än älska ett spel där det går ut på att förlora alla sina pengar?!

2. Därefter en karaktär med för- eller efternamn på J.
Johanna heter (självklart) en av karaktärerna i Marianne Fredrikssons Anna, Hanna och Johanna – en bok jag inte läst, inte har något större sug efter att läsa men ändå har fastnat för titeln på.

3. Slutligen: vilken bok har fått dig att jubla?
Sputnikälskling är det första och enda jag läst av Haruki Murakami. Det började totalt utan förväntningar och slutade med magpirr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar