söndag 5 augusti 2012

I min bokhylla - G


* Goda omen av Neil Gaiman och Terry Pratchett. Antikrist är född, Himmel och Helvete förbereder sig på Den slutgiltiga striden. Apokalypsens fyra mc-åkare är på väg. Det är 11 år kvar, sen är det slut! Eller? Gaiman och Pratchetts humoristiska version av Omen. Det är en fördel att ha sett filmen för att för att hänga med i alla humoristiska anspelningar på historien men det är naturligtvis inget måste. Sagan är dråplig nog ändå.

* Gåtmästaren är den första boken i Patricia A McKillips trilogi om Stjärnbäraren från Hed. Som en av de första fantasy-böckerna jag läste torde denna bok ha gjort stort intryck. Jag fastnade ju utan tvekan för genren. Jag minns att den var lättläst, och att serien lämnade mig med en något olustig känsla i magen. Något i författarens enkla språk slog an en sträng som talade till min kärlek för obehagliga och mörka historier.

* (Concepts of) Genetics av Klug och Cummings var min väg in i genetikens sköna värld. Fascinerad gick jag vidare till att göra ex-jobb på institutionen för genetik och patologi vid Uppsala Universitet. Månader av grävande i genetiken bakom schizofreni. Those were the days!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar