onsdag 31 augusti 2011

Höstenkät!

Jag vet, jag vet. Jag sa att det var sensommmar. Men alltså... jag hittade den här enkäten på Dantes bibliotek och jag kan inte stå emot en enkät. So here it goes.

Nu när det snart är höst och de mysiga lästillfällena blir fler och fler - vilken bok tycker du att alla ska läsa i höst?
The woman in black av Susan Hill passar utmärkt en mörk, gärna regnig höstkväll. Så nu vet ni precis vad ni ska läsa!

Som alla vet innebär hösten även bokmässa, vad får årets besökare absolut inte missa?
Jag är extremt dåligt insatt i årets bokmässa *skämmes!*, jag har varken haft tid eller kraft nog att engagera mig.

I år är det tyskt tema som gäller på bokmässan, vilken är din absoluta favoritbok från en tysktalande författare?
Tydligen äger jag inte så många böcker av tyskspråkiga författare. Parfymen av Patrick Süskind är den bok jag läser för tillfället (har jag inte hållit på med den en hel evighet nu?) och jag får nog säga - även om den inte är utläst än - att Parfymen också är min favorit. 

På tal om andra länder - vilken bok innehåller den bästa reseskildringen?
Berättelsen om Pi är egentligen en historia om överlevnad men den blir även en fin reseskildring av bara farten. Om än en väldigt speciell sådan.

Du ska på semester en vecka och (hemska tanke) du får bara plats med tre böcker i packningen, vilka blir det?
Förmodligen skulle jag skippa de extra skorna och på så sätt göra plats för fler böcker men det var ju tydligen inte ett alternativ. Ja, då skulle jag försöka ta med mig tre feta tegelstenar. Haruki Murakamis Fågeln som vrider upp världen står i hyllan med sina dryga 740 sidor och bara väntar på att få följa med. Detsamma gäller the Passage av Justin Cronin. Daughter of the Empire av Raymond E. Feist kan kanske inte ses som tegelsten i sammanhanget men det är nästa del i Riftwar saga och tillika den bok jag tänkt inleda min fantasyhöst med. Jag får helt enkelt bada lite i havet eller shoppa lite resten av veckan. Jag kanske kan köpa en ny väska att ta hem lite böcker i?

Hösten tenderar ju att innehålla en hel del väderomslag, vilken bok - där vädret har en central roll  - bör alla läsa?
Se fråga nummer ett. I The woman in black hjälper dimman och det ruggiga vädret till att skapa den kusliga stämningen. Kort sagt: alla bör läsa The woman in black.

På hösten är det extra viktigt att unna sig långa stunder med en kopp te/kaffe i soffan och någon mysig tidning. Ja, vilken tidning klarar du dig inte utan?
På hösten är det dags att plantera vårblommor och planera inför det som ska sås under vintern samt planteras under våren, därför är allehanda trädgårdsmagasin ett måste denna årstid (också).

Om du fick bjuda någon litterär karaktär på fika, vem skulle det då bli och varför?
Åh, men man bara måste fika med Bilbo. Han och jag har samma kärlek till mat och dryck. Vin. Te. Sockerkaka. You name it. 

När dagarna blir mörkare och mörkare spenderar vi mer tid inomhus och det betyder mer tid till våra älskade böcker. Om du fick tillgång till obegränsat antal hyllmeter, hur skulle du då organisera dina böcker?
Jag tycker att det är så snyggt med böcker organiserade i färgordning men kontrollfreaket i mig klarar bara inte det. Det blir helt enkelt alldeles för svårt att hålla reda på exakt var en bok befinner sig. Det skulle bli precis som nu - böcker sorterade först efter genre och sedan efter författare, förmodligen sorterade i bokstavsordning på efternamn. 
Struktur mina vänner, struktur!

Hösten innebär också även långa kvällar framför TVn, vilken bokfilmatisering är den som lyckats allra bäst?
Jag har alltid varit kär i Stanley Kubriks version av The shining (Stephen King) och kommer så alltid att förbli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar