onsdag 24 augusti 2011

Film är bäst på bok

... men visst vill vi gärna se filmen också!
Jag kan inte låta bli att haka på Bokbabbels gottande i böcker som snart (där ”snart” kan betyda alltifrån nu till evigheten) kommer som film.

The Hobbit. Två filmer – en nästa år och en året därpå. Redan nu vet jag knappt vilken fot jag ska stå på. #nördlycka!

The woman in black. Susan Hill's läskiga spökhistoria har biopremiär i februari. Jag förväntar mig att bli skrämd till mardrömmar då, som ni vet.

Life of Pi. Yann Mantels Berättelsen om Pi var den bok jag fick låna av Fantasyfobikern när hon tyckte jag skulle läsa ”riktig litteratur”. Jag älskade den och det faktum att den – om än baserad i verkligheten – har något mycket fantasyesque över sig. Ang Lee regiserar filmen som beräknas ha premiär i slutet av december nästa år.

Odd Thomas har jag inte läst men den står snyggt i bokhyllan och väntar. Det blir till att läsa den innan filmen har premiär nästa år.

Naturligtvis finns det också tillfällen då jag har stora reservationer vid filmandet av en favoritbok:

Tordyveln flyger i skymningen är en barndomsfavorit och jag minns radioföljetongen med värme. Det är spännande att den blir film men jag är så skeptisk till svensk filmindustri att jag inte vet om jag vågar se den. Jag ber till den lille bok-/filmguden att den håller alla överexponerade svenska skådespelardivor borta från min darling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar