torsdag 14 april 2011

Bokalfabet 2.0 - C

Bokstav nummer tre i Bokalfabetet.

1. Använd följande fem ord och associera till en titel. Det får vara hur långsökt som helst.

Citron, cykel, cikador, celluliter och cymbal.

Inte helt långsökt far mina tankar till Små citroner gula av Kajsa Ingmarsson. Chick lite är inte min grej men åter igen, titeln var så härlig (jag älskar citron) så jag kunde inte låta bli att läsa. Min åsikt om innehållet spar vi till en annan gång men om jag inte minns helt fel så tar sig huvudkaraktären, Agnes runt på cykel då och då. Celluliter har hon förmodligen oroat sig för (annars är det Bridget Jones så det skriker om det) och om det var grannen eller pojkvännen som var musikalisk minns jag inte men alla som har ett musikintresse har provat på cymbaler i skolan. Slutligen associerar jag faktiskt cikadorna till samma bok. Inte för att den utspelar sig på någon exotisk plats utan för att titeln, citronerna och restaurangens mat för tankarna till medelhavet.

2. En fiktiv karaktär från böckernas värld, med för- och/eller efternamn på C.

Hur skulle jag inte kunna tänka på Carrie White? Den utstötta huvudpersonen i Stephen Kings debutroman som med sina övernaturliga krafter sätter hela sin skola i skräck. Detta efter att först ha utstått mobbing och misshandel, både hemma och i skolan.

3. Associera fritt och presentera en bok som på något sätt får dig att tänka på en cirkus.

Varje gång någon ber mig att associera fritt kring ordet cirkus går tankarna till boken Ture Sventon och Isabella. Numer är det kanske bilderna ur filmen med samma namn som är starkast men jag har faktiskt läst boken också. Som alltid när jag läser Ture Sventon retar jag mig på S:et i Sventon. Kan han uttala bokstaven S eller kan han det inte?! Mysteriet i boken rör i vilket fall som helst cirkushästen Isabella och hennes mystiska försvinnande från Cirkus Rinaldo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar