måndag 30 mars 2015

Kaosutmaning 3.0 - En bok inom en genre jag vanligtvis inte läser

Mörk brygd är ursprungligen en teaterpjäs av Agatha Christie som 1998 omarbetades till roman av Charles Osborne, teaterkritiker och expert på deckardrottningens liv och verk.

Hercule Poirot har dragit sig tillbaka men han tvekar inte att ställa upp när den berömde vetenskapsmannen sir Claud Amory ber om hans hjälp. Sir Claud arbetar med en uppfinning av största betydelse och har skäl att tro att någon är ute efter hans forskningsmaterial. Han vill därför att Poirot ska komma till hans hus i Market Cleve och därifrån ta med sig handlingarna till försvarsdepartementet i London. Poirot lockar med sig sin gamle vän Hastings på utflykten, men när de väl anländer till sir Clauds hus visar det sig att uppdraget helt ändrat karaktär.

Mörk brygd innehåller alla de ingredienser en Christie-historia ska ha - en klurig mordgåta, det avgränsade rummet med ett avgränsat antal misstänkta, snobbiga rikemansbarn, en briljant deckare etc. - men det är inte Christie som har skrivit och för den inbitne Christie-läsaren är det något som märks. Historien saknar det djup som Christie ger sina historier och som säkerligen fanns även då skådespelare fick ge liv åt pjäsen. Jag kan tänka mig att den gör sig bättre som teaterpjäs än som bok.

Det är ändå inte bortkastad tid att ägna några timmar åt Mörk brygd, för det är nostalgi på hög nivå. Christie har skrivit grunderna så den levererar ett pussel att lösa och när jag väl läser en deckare  - det händer oftast semestern - så är det en pusseldeckare jag vill ha. Jag vill ha chansen att lösa mordgåtan innan jag får läsa svaret i boken! Mörk brygd må ha sina brister i framförandet men den andas Agatha Christie och det är gott nog.

2 kommentarer:

  1. Själv har jag massor av Christies "egna" böcker att upptäcka. Har faktiskt bara läst Mordet på Orientexpressen. Ser fram emot att läsa fler. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar läsa minst en varje sommar. Pusseldeckare gör sig väldigt bra i hängmattan under semestern :)

      Radera