tisdag 7 september 2010

Gränsöverskridande

Bokstävlarna hade frågor. Jag älskar frågor, enkäter och listor. Det är en liten last jag har.

1. En bok som fick dig att bokstavligt talat missa bussen/bränna vid middagen/låta badvattnet rinna över/glömma att gratta din älskling på födelsedagen/motsvarande:
Nu äger jag inget badkar och åker sällan buss men en bok som fick mig att totalt glömma bort att äta var Människohamn av John Ajvide Lindqvist

2. Ett namn ur en bok (eller på en författare) som du redan givit eller allvarligt överväger att ge ditt barn (eller häst eller hund eller marsvin eller bil):
Tvärt emot vad många tror kommer jag aldrig döpa en unge till Gandalf. Annars finns det många namn jag klurat på. Inget allvarligt klurande, det är ju inte aktuellt. Dessutom är man förhoppningsvis två om beslutet.
Katterna stoltserar med de skräckinspirerade namnen Monster och Zombie.

3. En plats som du besökt bara för att den nämnts i en bok (eller för att en författare bott där/givit namn åt en pub där/kastat ett äppelskrott där):
I Tongariro national park, Nya Zeeland finns Mt Ngauruhoe (uttala det utan att svälja tungan!) vulkanen som stod modell för Mt Doom i Ringen-filmerna. Självfallet var den värd en 17 km lång vandring i bergen när jag var där nere. Likaså vandrade vi i de Wellingtonska skogarna där Frodo för första gången stöter på de svarta ryttarna. I övrigt hade jag nog förnuft nog att inte besöka de dyraste inspelningsplatserna. De har ju plockat undan nästan allt men tar ändå hutlöst betalt.

4. En tavla som skulle bli en bra bok:
Jag är ingen konstkännare och minns sällan namnet på en konstnär men ett par av Cole Rise's foton skulle helt klart inspirera till en övernaturlig och ruggig historia.

Yosemite fires

Exploration of space no 4

5. Det är mycket tjat om böcker som blir film (och dåliga filmatiseringa
r av bra böcker) men vilken låt skulle kunna bli en bra bok?
Sparzanzas My world of sin skulle kunna bli en bra bok. Mörk, mystisk, lockande. Jag skulle läsa den, alla gånger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar