torsdag 30 januari 2014

Tematrio - England

Så nu har jag spenderat halva kvällen med att frossa i Sherlock, vad kan då passa bättre än att följa upp med veckans tematrio från Lyran? Tanken är att berätta om tre romaner/författare från England. Jag gillar England. Jag gillar Storbritannien.
Jag älskar brittisk humor! 

1. Jag kan inte tipsa om något engelskt utan att tipsa om Sir Terry Pratchett. Jag nämnde kanske att jag älskar brittisk humor? Pratchett skriver med en stor (och då menar jag stor!) portion humor. Ofta gör han sig lustig över fantasygenren men lika ofta känner läsaren igen vår egen värld i hans böcker.

2. En ruggig favorit (britter och arktisk kyla) är Evig natt av Michelle Paver. Delar utav det engelska forskar-team som blir strandade i en öde bukt på Svalbard får utstå den ena mardrömmen efter den andra. Läses med fördel en vindpinad och frusen vinterkväll som denna.

3. Vi kan väl ta en till på samma tema? Engelsmän på forskningsexpedition i arktisk kyla. I the Terror av får vi följa Franklinexpeditionens ödesdigra resa. Att de försvann medan de letade efter den då näst intill mytologiska Nordvästpassagen är allmänt känt, men vad hände dem egentligen? Detta är Dan Simmons hårresande version.

P.S. Jag fick bita mig i tungan för att inte tipsa om Neil Gaiman (igen). Det har jag redan gjort så många gånger denna månad.

2 kommentarer:

  1. Terry Pratchett ser jag verkligen fram emot att läsa, har börjat leta efter hans Skivvärlden-böcker och har hittat några. Tyvärr inte första delen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur då att du inte behöver börja med första delen. Många av böckerna hör ihop men de kan alla läsas helt fristående :)

      Radera