tisdag 7 januari 2014

10 nyårslöften


Jag vill inte kalla det löften, nyårslöften är till för att brytas. Utmaningar känns bättre. Här är tio blandade utmaningar som jag ger mig själv inför det kommande året:

1. Läsa minst 5 böcker som samlar damm i bokhyllan/bokhögarna. 
Bokhyllan svämmar över av böcker jag inte läst! Nja, okej inte riktigt men det är fler än 5 olästa böcker däri och jag vill börja beta av dem. Det är flera favoritförfattare som blivit liggandes för att läslustan tröt under förra året.

2. Läsa minst 15 minuter varje dag. 
För att hitta tillbaka till ett bra läsflow där jag njuter av läsningen och känner att jag kommer någon vart med mina böcker.

3. Virka färdigt min påbörjade filt.
Att slutföra ett projekt vore storslaget. Att slutföra filten skulle även göra soffan lite snyggare. Hoppas jag.

4. Äta mat med färre/inga tillsatser.
Kroppen (magen) säger ifrån oavsett vad jag äter. Det finns livsmedel jag inte tål men jag är ganska övertygad om att mycket skulle bli bättre med färre tillsatser i maten. Vägen dit är dock snårig och lång, det krävs en stor skopa lärande för att jag ska kunna laga mat från grunden.

5. Hitta en ny och inspirerande träningsform.
Den nuvarande har tappat lite av sin charm. Ganska mycket faktiskt. Jag börjar tycka att det är tråkigt att gå dit. Inte bra! Att hitta en ny träningsform och därmed hitta tillbaka till träningsglädjen är något av det första jag ska göra i år.

6. Läsa om Ringen-trilogin.
Förut läste jag Härskarringen en gång om året men nu var det säkerligen 5 år sedan sist. Innan sista Hobbit-filmen har premiär ska ringen-böckerna vara omlästa.

7. Skriva högskoleprovet.
Och inte bara skriva. Plugga innan för bästa resultat! Jag har ett mål med högskoleprovet men vi sätter genomförandet av själva provskrivningen som första utmaning. Det var längesen jag skrev ett prov och pressen är ofta tuffare än själva uppgifterna.

8. Läsa fler böcker än förra året.
Det torde dock inte vara allt för svårt, om jag kan hålla min "läsa minst 15 minuter-utmaning".

9. Göra mig av med 7 kg kroppsvikt.
Det är ett ganska trist och tråkigt mål som väl nästan alla sätter såhär i nyårstider. Jag känner dock att det är mer än ett nyårslöfte. Jag har gått och laddat för det ett bra tag. Fått in träningsrutiner. Lärt mig gilla intervallträning (jo det är säkert!). För att få ut det allra bästa av löpningen behöver jag dock bli lite lättare. Betydligt mer än 7 kg faktiskt men just nu är det vad som känns överkomligt. Det är också lagom ojämt för att passa mina mål. I kombination med utmaning 4 och 5 bör det inte vara omöjligt.

10. Skratta mer!
Livet är för kort för att inte skratta jätteofta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar