söndag 15 februari 2015

Pease of mind for five minutes, that's what I crave

Jag kan inte sålla mina intryck, har aldrig kunnat. När jag öppnar för intryck slipper allt in. Utan censur. Det som borde göra mig glad gör mig överlycklig och det som borde göra mig ledsen gör mig förtvivlad. Det finns inga mellanting. Mycket - om inte allt - av det som händer omkring mig tar jag personligt.

Mitt enda skydd är att stänga av helt, att för en stund inte tillåta mig se, höra och känna. Det är ingen bra lösning men när jag känner mig som nu, alldeles hudlös och skör, är det mitt enda alternativ. Annars går jag sönder.

Bara tanken på att fortsätta läsa om mänsklighetens undergång (the Strain-trilogin) fick mig att rygga tillbaka, trots att jag älskar det! Istället har jag provat en herrans massa böcker som jag inte kommit någon vart med. Nu tvingar jag mig att ta upp Carpe Jugulum av Terry Pratchett varje dag, för att komma tillbaka till verkligheten, men till och med det är jobbigt. Har ni några tips på hyfsat bra men inte alltför engagerande böcker tar jag emot dem med varm hand!

3 kommentarer:

  1. Så svårt att må så sådär, jag hoppas du snart hittar en bra balans igen. Jag skulle kunna tipsa om Caroline Jensens bok Daemologi för nybörjare, humoristisk, lättsam, underhållande och inte för allvarlig eller djup. Jag läser den själv just nu när jag inte heller mår så himla bra och för mig passar den fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som den bok jag definitivt behöver.
      Tack för tips!

      Radera
    2. Varsegod! Hoppas den passar! Annars har jag ytterligare ett tips, Attentaten i Gallus av Eva Holmquist, en charmig, vacker och lekfull fantasyberättelse för unga. Nyss utläst av mig och jag gillar den så mycket =)

      Radera