söndag 2 december 2012

Tillit

Det där med att bli fullkomligt förälskad i en författare redan vid första boken är alltid lite skrämmande. Jag vill ju läsa mer av samma författare, sluka allt som skrivits men samtidigt så vill jag inte förstöra den underbara känsla den där första boken gav. Tvehågset. Mycket tvehågset!

Det finns dock författare som alltid levererar. De som alltid följer upp en underbar bok med en till och sedan ännu en utan att göra mig besviken eller köra fast i samma hjulspår. Författare jag alltid kan lita på. En sådan författare är Terry Pratchett. Plockar jag upp en ny Discworld-roman blir jag aldrig besviken. Det är snarare så att han blir bättre med åren. Samhällskritiken blir såklart vassare i takt med att författaren får mer erfarenhet av hur världen ser ut, vilket man ju får med åren. Karaktärerna blir djupare och mer mångdimensionella, både de som funnits sedan seriens början och de som tillkommit på vägen. Pratchett verkar heller inte kunna köra fast. Ingen bok är en upprepning av de tidigare och ändå håller de alla ihop. Pratchett levererar alltid och en liten bit av mitt hjärta går sönder varje gång jag tänker på hans alzheimer..!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar