lördag 1 december 2012

Favorit av favorit

Helena ställer näst intill en grym fråga när hon inleder årets kalender. Det där med favoriter är alltid svårt, att välja ut en favoritförfattare är jättesvårt så när frågan kombineras med att även välja en favoritbok av sagda favoritförfattare får jag ett lätt anfall av panikångest. Inte kan jag väl välja bland mina favoritförfattare?!

Om jag nu är nödd och tvungen att välja måste jag - förlåt King, Pratchett, Tolkien, Feist och alla ni andra - säga Neil Gaiman, för hans otroliga förmåga att blanda fullkomligt vrickade scenarion med vår egen verklighet och ändå få det att låta helt rätt och riktigt. Som favoritbok av Gaiman får jag lov att välja Neverwhere. En bok som på det ypperligaste vis blandar verklighet med skruvade fantasier. Mörkt, magiskt, fasansfullt och vackert. Helt enkelt underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar