torsdag 14 juli 2011

Bokalfabet 2.0 - L

Bokalfabetet tog sommarlov för en månad sedan, vilket är tur för mig för nu är jag inte alls långt efter. Min frånvaro till trots. Själv får jag inte ledigt förrän i augusti men då ska det sitta fint med fyra härliga veckor.

1. Fem ord på L ska associeras till boktitlar: Lydig. Långsint. Låt. Ledig. Lämna.
Ledig är man på loven och det är då Enid Blytons femgäng träffas. Ni vet de där hunden Tim är lydig och hans matte George är långsint men där ingen någonsin skulle lämna den andre i sticket. Några titlar i urval är Fem i knipa, Fem stoppar spöktåget och Fem går i fällan.
Never let me go är en låt här med Aretha Franklin – men också titeln på en bok av Kazuo Ishiguro. En skrämmande men samtidigt vacker sådan.

2. Presentera en bokkaraktär med för och/eller efternamn på L.
Neville Longbottom är en vän till den nu så aktuelle Harry Potter. Han (Neville) beskrivs som en knubbig, klumpig och lite udda pojke. Han har tuffa trauman i bagaget och börjar sin skolgång som en tafatt och fötegen själ men allt eftersom tiden går får han – så klart – allt bättre själförtroende. Jag vill faktiskt påstå att han är Rowlings variant av den klassiska fula ankungen.

3. Berätta om en bok som utspelar sig i London.
Dan Simmons Drood utpelar sig inte bara i London, den utspelar sig även i London below – en mystisk stad under staden, som blandas med skitiga kloaker och glömda gravplatser. Jag är grymt svag för det viktorianska London, där smuts och elände blandar sig med dekandens och fina salonger. Som bekant är jag också svag för mystiska individer och oförklarliga händelser, intelligenta män och inte helt pålitliga berättare. Drood har helt enkelt allt detta och har man den minsta läggning åt samma håll som jag kan man inte annat än älska det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar