onsdag 17 december 2014

Tematrio - Bokklappar

Mer jul i Tematrion! Åh Mer jul, jag älskar den låten! Jag får riktig julstämning i hela kroppen när jag hör den, lite för att den är bra och lite mycket för nostalgin den medför. I vilket fall! Veckans juliga tema bokklappar. Min bästa vän frågade mig idag vad man kan ge till en mogen 10-åring som vill läsa spökhistorier och därför tänkte jag tipsa om 3 böcker som just denna 10-åring kanske kan tänkas vilja ha i julklapp.

1. En klassisk spökhistoria som jag älskade när jag var barn och som jag fortfarande kan njuta av är Maria Gripes Agnes Cecilia - en sällsam historia. När föräldralösa Nora flyttar till en gammal lägenhet med sin nya familj börjar hon uppleva saker som hon inte kan förklara; Fotsteg som stannar utanför hennes dörr, olyckor hon nätt och jämt klara sig undan tack vare anonyma telefonsamtal och ett underlig paket som kommer i hennes ägo. Någon från andra sidan söker onekligen hennes uppmärksamhet..!

2. I Kristina Ohlssons Glasbarnen flyttar Billie och hennes mamma till ett nytt hus och mystiska saker börjar hända. Billie börjar uppleva skrämmande saker, det knackar oförklarligt på fönstret, en taklampa som plötsligt börjar gunga och en dag hittar hon avtrycket av en hand på ett bord. Det är som att huset inte vill ha dem där men Billies mamma bortförklarar allt som inbillning. Billie blir helt enkelt tvungen att ta reda på vad som händer på egen hand, lite som barnen i Enid Blytons Fem-böcker, något som jag älskade när jag läste Blyton i min barndom.

3. I Flickan på tavlan av Rebecka Åhlund får vi möta Ella. Ellas föräldrar har köpt ett torp, rött med vita knutar och alldeles vanligt, eller? Ella känner sig iakttagen och kanske har det med flickan på tavlan att göra, hon som tycks följa en med blicken vart man än går och som... jo visst ler hon lite mot Ella ibland? Det är också en fin historia om kompisar och killar och en alldeles vanlig vardag för en tjej i sjätte klass, vilken helt suveränt vävs ihop med själva spökhistorien.


6 kommentarer:

  1. Maria Gripe gillade jag mycket som yngre och tror säkert jag skulle gilla hennes böcker fortfarande. Jag kanske skulle prova att läsa om dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat på det också men det har inte bluvit av.

      Radera
  2. Svar
    1. Myysigt :-)
      Njuter just nu an the Haunting of Hill House

      Radera