fredag 14 februari 2014

Tematrio - Systrar och bröder

Veckans Tematrio från Lyran handlar om syskon. Alltså, tre böcker som på något sätt handlar om syskon:

Astrid Lindgrens Allrakäraste syster handlar om Barbro och hennes hemliga tvillingsyster Ylva-Li. När Barbro känner sig ensam och utstött flyr hon ner under rosenbusken Salikon, till Ylva-Li som är drottning av Gyllene salen. Tillsammans med sin syster upplever hon fantastiska äventyr och som barn älskade jag både boken och filmatiseringen. Jag skrev till och med egna historier på samma tema. 

Även Audrey Niffeneggers bok Själens osaliga längtan handlar om tvillingsystrar. Systrarna Julia och Valentina får ärva en lägenhet av sin moster och snart får de kontakt med de besynnerliga grannarna i huset. Även om det till en början mest var den engelska titeln (Her Fearful Symnetry) som lockade så fascineras jag alltid av tvillingar. Jag vet inte vad det är men att leva mig in i deras liv verkar kunna fylla det där hålet jag alltid haft i min själ...

I C.S Lewis böcker om Narnia, och då framför allt i Häxan och lejonet får vi följa syskonen Pevensie. Efter att den yngsta systern Lucy hittat vägen genom klädskåpet råkar barnen ut för ett riktigt hårresande äventyr. Det är syskonkärlek med allt vad det innebär. Syskon håller inte alltid sams.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar