tisdag 18 september 2012

Cirkus Pilo - Will Elliot

Du har två dagar på dig att klara din audition. Det är bäst för dig att du klarar den. Du går med i cirkusen. Visst är det den bästa nyhet du någonsin fått? I helvete heller. 
GONKO
Företrädare för Doopy, Goshy, Winston och Rufshod. Clownavdelningen. Cirkus Pilo.

Det är ett av de första möten Jamie har med clownerna från Cirkus Pilo, cirkusen från helvetet. Jamie klarar sitt inträdesprov och hans nya kollegor hämtar honom till cirkusen i en liksäck. 

På ytan tycks Cirkus Pilo vara som vilken cirkus som helst men utöver clowner och akrobater är Cirkus Pilo även utrustat med materiemanipulatörer och ett skräckhus som inte har något gemensamt med spökhuset på Gröna Lund. Och besökarna, de betalar med sina själar.

Jamie befinner sig snart i ett limbo där det gäller att göra sin roll och följa order för att få en någorlunda dräglig tillvaro och slippa döden. Eller något ännu värre. Och så fort clownsminket är på förvandlad Jamie till clownen J.J, en av de grymmaste clowner som någonsin skådats i en värld redan full av grymhet och ondska. 

På Cirkus Pilo frodas våldet och glädjen i att göra andra illa. Det är människans grymmaste sidor som plockas fram och jag vet inte vad som är fel med mig men jag gillar det. Jag hade otroligt svårt att lägga boken ifrån mig. Om det är cirkusinvånarnas omåttliga ondska som fascinerar mig, hoppet om att ondskan ska besegras eller båda delarna som gör historien så fängslande, är svårt att säga. Berättelsen väcker dock en hel del frågor om världen vi lever i. Man kan säkerligen plocka fram en hel del allegorier men sådant är inte min grej. Just nu klurar jag mest på - vad är ondska? Och det gör mig halvt galen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar