måndag 8 november 2010

Tematrio - Favoritlitteratur


Alla tycker vi om olika litteratur. Vissa gillar deckare, andra föredrar chicklitt. Lyran vill att vi berattar om tre sorters litteratur vi gillar. Jag tänker medvetet utelämna fantasyn för jag skulle kunna skriva ett helt inlägg bara om vilka typer av fantasy jag gillar och inte.

Skräck. Rysare och spökhistorier. Runt lägerelden, i bokform och på film. Få saker slår den kick jag får av att bli skrämd. Jag älskar det! Det ska vara mörkt, otäckt och oförklarligt.

Dystopier är lika skrämmande som skräck. Kanske till och med mer så. Ruggiga framtidsvisioner, ofta om samhällen där människorna inte kan, vill eller får tänka fritt. Återigen är det det mörka som fångar min uppmärksamhet.

Steampunk (”en typ av science fiction och estetik som grundar sig på ångmaskiner, luftballonger, mekaniska matematikmaskiner och annan teknik från industriella revolusionen”). Jag älskar den (oftast) viktorianska miljön, de synliga kugghjulen och mässingen. Det är precis så fantasieggande som jag vill ha det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar