tisdag 3 september 2013

Tematrio - Tegelstenar

Detta är en tematrio i min smak! Jag är och förblir en tegelstensälskare! Tre minnesvärda tegelstenar comming up:

1. Den första tegelsten jag läste var förmodligen Stephen Kings Det. Staden Derry hemsöks av något fasansfull som spelar på folks rädslor och fobier. Oftast tar det formen av Snåljåp (Pennywise) den dansande clownen för att locka till sig barn. Sju barn, skolans outsiders, ger sig i kast med att bekämpa stadens demon och när det tycks som att de jagat honom på flykten lovar de varandra att återvända om och när Det kommer tillbaka. Vad de inte räknat med är att Snåljåp vilar i 25-30 år för att sedan åter terrorisera staden, precis som det gjort sedan människorna slog sig ner på hans viloplats för snart 300 år sedan. När de sju slagit sig till ro med familj och karriär är det dags igen...
Jag tycker att både boken och filmen är bra av den enkla anledningen att det handlar om men elak clown som spelar på folks rädslor. Underbart!

2. En tung, men icket desto mindre fängslande tegelsten är Brott och straff. En före detta student vid namn Raskolnikov planerar och genomför ett mord på en hatad pantlånerska. Vi får sedan följa Raskolnikovs inre kamp mellan rättfärdigt självförhärligande och djup ånger. En psykologisk studie varvat med ett bitvis roande språkbruk som gav mig mersmak för rysk litteratur.

3. Jag kan inte skriva om tegelstenar utan att nämna sommarens läsglädje The Passage, en bok om apokalypsen, om smitta, rädsla och att kämpa för överlevnad. Det är en berättelse om vad som hände och början på vad som händer efter det. Stämningen är hotfull och ödesmättad, något döljs under ytan och tempot skiftar när en minst anar det. Jag känner mig fortfarande fullständigt uppslukad av historien, människorna och mänsklighetens öde. Fullständigt.



5 kommentarer:

  1. Tre väldigt bra böcker. Och tjocka :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjocka böcker är bra - då räcker de längre :)

      Radera
  2. The Passage låter som en spännande bok. När jag blir sugen på en ny tjockis kanske...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen. En av få böcker som faktiskt hållit för alla mina uppbyggda förväntningar.

      Radera
  3. Har läst de två första, men jag är ingen Stephen King fan. Fast jag gillade "I Pestens tid"!

    SvaraRadera