måndag 13 oktober 2014

Tematrio - Titelfråga

Spontat kände jag att det skulle bli lätt att hitta tre böcker till veckans tematrio, men ack så jag bedrog mig. Ju mer jag funderar desto svårare tycker jag att det är! Nu har jag i vilket fall hittat tre historier som faktiskt har en fråga i titeln. Berätta om tre bra böcker med en fråga i titeln.

Vem ska trösta knyttet? av Tove Jansson är en bok som etsats sig fast i min själ. Knyttet är så ensam och rädd att han ger sig av hemifrån för att slippa tillbringa en natt till med alla hemska skuggor och allt mörker. Han ser möter hemuler, homsor och filifjonkor, men han är för rädd och blyg för att våga prata med dem. En dag får han en flaskpost från en mycket rädd liten skrutt och för att hjälpa henne skrämma iväg Mårran måste han ta till allt mod han kan kan uppbåda. Jag älskar den här historien! Jag känner med knyttet. Jag känner mig som knyttet. Jag älskar att historien är på rim och att det aldrig någonsin känns som ett nödrim!

Vem var den skyldige? av Agatha Christie är en av de tidiga historierna om Hercule Poirot. Han (Poirot) är i London med sin vän Hastings när han får ett brev från miljonären P. T. Renauld i Frankrike. Han känner sig hotad till livet och ber om detektivens hjälp, så Poirot och Hastings reser snabbt dit men försent... när de kommer fram ligger miljonären död med en kniv i ryggen. Poirot tar sig an att lösa mordet men det blir inte lätt, den här historien bjuder på många oväntade vändningar. Vem var egentligen mördaren?

Skall jag taga vara på min broder? av Stephen King är en novell ur samlingen Den förskräckliga apan och andra berättelser (Skeleton Crew). Det börjar som en ganska trevlig berättelse om en student som nyligen gjort sin sista tenta, men eftersom det nu är King vi pratar om så förlöper det hela inte trevligt. Att vara student kan vara mentalt väldigt slitsamt och studenten i novellen, han tillhör en av de allra mest slitna.

12 kommentarer:

  1. En bra trio, Tove Jansson tänkte jag på också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var den första bok jag tänkte på när jag lästa temat, sen hade jag svårt att få den ur skallen för att hitta två till ;-)

      Radera
  2. Agata Christie är aldrig fel! Har inte läst den, men har hört att det ska finnas en massa nya inspelningar av Poirot-böcker på Netflix. Kanske den finns där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om de gjort film på alla böcker men Poirot-serien för TV är också bra!

      Radera
  3. Vem ska trösta Knyttet är en fantastisk bok! De andra har jag inte läst, inte vad jag minns i alla fall, men mitt minne är väldigt kort...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där minnet alltså... mitt brukar vara dåligt men kort ;-)

      Radera
  4. Jag tycker det här är ett av de svåraste teman hittills! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var svårt, men jag tycker ändå att det var roligare än ordklasser :)

      Radera